kaffemugg med koffein som kosttillskott

3 Kosttillskott för direkt ökad prestation hos konditionsidrottare

I denna artikel går vi igenom tre kosttillskott som har en direkt prestationshöjande effekt för uthållighets- och konditionsidrottare. Med direkt prestationshöjande effekt menas att du inte behöver inta (buffra) dem under en längre period, utan att du får en direkt effekt när du tar angiven dos. Du kan med fördel använda dessa kosttillskott om du är löpare, cyklist, längdskidåkare, triatlet, simmare eller om du håller på med någon annan konditionsidrott.

Vi kommer kort gå igenom vilken prestationsförhöjning du kan förvänta dig från respektive kosttillskott och vilken dos som krävs för att få önskad effekt. Urvalet gällande vilka kosttillskott vi listar här utgår från att de har stark vetenskaplig evidens bakom sig, det vill säga att de har en bevisad prestationshöjande effekt i ett flertal kvalitativa studier. Vi rekommenderar att du provar på kosttillskotten under träningspass och att du inte använder ett kosttillskott för första gången under tävling. Detta eftersom flera av kosttillskotten kan ge bieffekter i form av magproblem och/eller illamående. Det är viktigt att du testar fram vad som fungerar för din kropp så att du på tävlingsdagen kan känna dig säker på att du tål de kosttillskott som du har valt att använda.